Šta raditi kada automobil stane na autoputu ili magistrali

Kad auto stane na autoputu, ostanite mirni, bezbedno se zaustavite i odmah pozovite šlep službu za brzu i sigurnu pomoć.
Kad auto stane na autoputu, ostanite mirni, bezbedno se zaustavite i odmah pozovite šlep službu za brzu i sigurnu pomoć.

Kad automobil iznenada stane nasred autoputa ili magistrale, to nije samo neprijatnost jer se može pretvoriti i u ozbiljnu opasnost.

Bilo da je u pitanju kvar, gubitak snage, probušena guma ili neki elektronski haos u komandnoj tabli, najvažnije je da se ostane pribran i da se reaguje brzo, ali pametno.

Ovaj vodič je napisan za one koji ne voze šlep vozilo, nemaju servis u porodici i ne znaju napamet gde se nalazi relej za paljenje. Dakle, realno – za većinu vozača.

Da li treba zvati šlep službu?

Ako auto ne može da se pokrene, ne forsirajte. Šlep služba je najbezbednija opcija za ozbiljne kvarove na putu.
Ako auto ne može da se pokrene, ne forsirajte. Šlep služba je najbezbednija opcija za ozbiljne kvarove na putu.

Ako je automobil potpuno stao i jasno je da nećete moći da ga pokrenete bez pomoći – ne pokušavajte dalje. Svako paljenje „na silu“ može napraviti veću štetu.

Šlep služba nije luksuz, već najbrža i najbezbednija opcija u ozbiljnim kvarovima na putu.

Kada odmah zvati šlep:

  • Auto se ne pali ni nakon nekoliko pokušaja
  • Menjač je blokiran ili se ne prebacuje
  • Ispod vozila curi ulje, gorivo ili rashladna tečnost
  • Kvačilo „propada“ ili se pedala zaglavila
  • Ne možete da ubacite nijednu brzinu (kod manuelnog menjača)
  • Na komandnoj tabli gori lampica za motor u kombinaciji sa gubitkom snage

Kako da pozovete šlep službu

  • Pronađite broj šlep službe u kontaktima – ako nemate, najbrže je pozvati AMSS na broj 1987 (dostupan 24/7).
  • Kada zovete, budite spremni da kažete:
    1. Tačnu lokaciju (putni pravac, kilometraža ako je poznata, najbliži izlaz ili tabla)
    2. Marka i model vozila
    3. Da li je vozilo na bezbednom mestu (ili na traci za zaustavljanje)
    4. Da li ste sami u vozilu ili sa saputnicima
  • Ako imate kasko osiguranje sa asistencijom na putu, proverite polisu – vrlo je moguće da imate besplatan šlep u okviru paketa.

U većim gradovima i na autoputevima, dolazak šlepa traje u proseku od 20 do 45 minuta, ali u zabačenim delovima zemlje to može potrajati duže. Zato je važno da ne gubite vreme i da poziv ide čim procenite da se dalje ne može.

Ostanite mirni i gledajte šta vozilo radi

Ostanite mirni, polako se zaustavite desno.

Bez panike. Auto koji staje nije kraj sveta. Najvažnije u prvom trenutku je da se ne pravi nagli pokret ili brzopleta odluka.

Simptomi pre nego što se zaustavi:

  • Gubitak snage pri ubrzanju
  • Treperenje ili gašenje kontrolnih lampica
  • Čudni zvuci ispod haube
  • Motor „kašlje“, trza ili gubi gas
  • Prenos (kod automatskih) kao da ne „hvata“

Ako osetite bilo koji od ovih simptoma, odmah razmislite o sledećem koraku – a to je sigurno zaustavljanje.

Gde i kako se bezbedno zaustaviti

Ako ste na autoputu:

  • Uključite sva četiri migavca odmah
  • Pokušajte da se domognete zaustavne trake (tzv. „emergency lane“)
  • Nikako ne kočiti naglo – neka kočenje bude postepeno
  • Ako nema zaustavne trake, stanite što bliže desnoj ivici puta

Ako ste na magistrali:

  • Pokušajte da se sklonite sa kolovoza, makar delimično
  • Ako postoji sporedni put, skrenite na njega
  • Na uskim deonicama, stanite pored puta tako da ne blokirate saobraćaj
Nikada ne izlazite iz vozila sa strane puta koja je okrenuta prema kolovozu – izlazite s desne strane kad god je moguće.

Obavezna sigurnosna oprema – Šta izvaditi i kada

Uvek nosite prsluk, trougao, uključite migavce; ne gurajte auto, ne otvarajte haubu, obeležite vozilo za bezbednost.
Uvek nosite prsluk, trougao, uključite migavce; ne gurajte auto, ne otvarajte haubu, obeležite vozilo za bezbednost.

U Srbiji i većini Evrope, svaki vozač mora imati sledeće:

Oprema Kada i kako koristiti
Sigurnosni prsluk Obucite ga pre nego što izađete iz auta
Trougao za upozorenje Postavite ga 30 do 100 metara iza vozila (autoput: minimum 100 m)
Migavci (sva četiri) Uključeni sve vreme dok stojite na putu
Mobilni telefon Držite ga pri ruci, ali ne zaboravite da zovete prave brojeve

Ako vozite noću, obavezno uključite i poziciona svetla.

Šta kada ne možete da se sklonite

Desi se. Vozilo stane, nema više zamajca, ni snage da se dokotrlja do zaustavne trake. Ako ste ostali usred kolovoza:

  1. Uključite sva svetla i migavce
  2. Obucite prsluk odmah
  3. Ako ste na bezbednoj udaljenosti od vozila – izađite i pređite iza zaštitne ograde
  4. Ako je situacija opasna (magla, krivina, tunel), ostanite u vozilu, vežite pojas i čekajte pomoć

Improvizovane popravke (Samo ako znate šta radite)

Niste mehaničar? Nema potrebe da pokušavate popravku pored puta. Ali, ako ste navikli da sami menjate:

  • Akumulator kleme (ako su labave)
  • Osigurač (ako znate koji je pregoreo)
  • Rezervnu gumu

…onda slobodno. Samo to radite van puta i u bezbednim uslovima. Nikada, ali nikada:

  • Ne pokušavajte da „gurate“ vozilo na autoputu
  • Ne otvarajte haubu sa licem iznad nje dok je motor još topao
  • Ne ostavljajte auto neobeležen – dolazi kazna, ali i opasnost

Šta ako nema signala?

Autoputevi često imaju SOS stubove postavljene svakih nekoliko stotina metara.

Samo pritisnete dugme – poziv ide direktno patrolnoj službi. Ako ste u dolini bez mobilnog signala, ovo vam može spasiti i vreme i živce. Takođe: neka vam u autu uvek budu:

  • Punjač za telefon (auto ili prenosni powerbank)
  • Baterijska lampa
  • Papirna mapa – da, stvarno

Psihološki trenutak (Nervoza, panika, ljudi koji trube…)

Stati na autoputu stresno je; ostanite smireni, obeležite vozilo, čuvajte decu, proveravajte bateriju i redovno održavajte auto.
Stati na autoputu stresno je; ostanite smireni, obeležite vozilo, čuvajte decu, proveravajte bateriju i redovno održavajte auto.

Stati usred autoputa nikome nije prijatno. Često se dešava da vozači postanu nervozni, da neko iza trubi, da neko s desne strane pokušava da vas „zaobiđe u milimetar“.

Nemojte dozvoliti da Vas tuđa nervoza povuče. Prva odgovornost je Vaša bezbednost i bezbednost saputnika. Ukoliko se nalazite sa decom u vozilu:

  • Ostanite u vozilu dok ne procenite da je bezbedno izaći
  • Ako se izlazi, povedite ih dalje od puta, iza ograde, ako postoji

Kazne ako se ne obeleži vozilo nisu male

Zakon o bezbednosti saobraćaja jasno kaže:

Prekršaj Kazna u dinarima
Nepostavljanje trougla od 10.000 do 20.000 RSD
Izlazak bez prsluka 5.000 RSD
Vozilo na putu bez oznake do 30.000 RSD + kazneni poeni

A još veća „kazna“ je kada drugi vozač naleti jer nije video vozilo – i tu govorimo o životima, ne o dinarima.

Kako sprečiti da se opet dogodi

Kvarovi nastaju zbog zanemarenih sitnica, redovno proveravajte akumulator, ulje, gume i rezervni točak.
Kvarovi nastaju zbog zanemarenih sitnica, redovno proveravajte akumulator, ulje, gume i rezervni točak.

Kvarovi na putu se često dešavaju zbog sitnica koje se zanemare mesecima:

  • Istrošena baterija, naročito zimi
  • Filter goriva pun taloga
  • Pokvaren alternator
  • Stara pumpa za gorivo
  • Elektronika koja nije resetovana posle servisa

Redovna provera pomaže:

Element Na koliko se proverava?
Akumulator svaka 3 meseca
Ulje svakih 5.000-10.000 km
Gume vizuelno, na svaka 2 nedelje
Rezervni točak makar jednom mesečno

Nije smak sveta, ali jeste ozbiljna stvar

Kada automobil stane na autoputu ili magistrali, svaka sekunda se računa. Nema potrebe za panikom, ali ni za ležernim pristupom.

Pametna reakcija, bezbedno zaustavljanje, upotreba sigurnosne opreme i pravovremeni pozivi čine razliku između neugodnog dana i potencijalno opasne situacije.

Ne zaboravite: vaš život, i život vaših saputnika, važniji je od toga ko će stići prvi kući ili na more. Ako se vozilo i pokvari, popraviće se. Samo neka svi ostanu zdravi i čitavi.

By Dejan